Saturday, April 10, 2010

Mahal gila!!

Ini adalah moto aku yang terakhir yang aku beli masa mula-mula kerja dulu.Sebelum ni dah banyak gak aku pakai moto antaranya EX5,Honda Wave,SS Spirit,RXZ dan Honda Cub C70.Moto ni aku beli dalam bulan 12,2006,tarikh tak berapa ingat dan malas pulak nak tengok geran.Sorylah gambar sebenar aku tak dapat snap sebab moto ada kat KL,ni gambar pakcik google jek,tapi macam nilah wajahnya sekarang.

Ok berbalik pada tajuk aku,sebenarnya tadi abah aku kol bagitau,moto aku ni dihantar servis kat kedai cina kat area Greenwood sebab enjin dah tak berapa boleh blah dah,aku tak tau lak apa yang rosak.Sebabnya moto ni ditangan adik aku,aku bagi tujuan untuk belajar,tapi tak tau ah takut bawak CIKARO plak he he.Tapi masa ngan aku dulu aku tak penah lak bawak cikaro,bawak bakal bini aku adalah.

Abah aku cakap tadi upah untuk tukar blok,rim piston dan overhaul semua skali RM 1000,mak aii mahalnya ngalahkan repair kete kancil plak,tapi tak kesahlah bukan aku yang bayar pun,kalo kena kat aku maunya aku tangguh dulu biar jek rosak.Tapi sebenarnya ada bagus jugak repair sebabnya start taun 2006 tak pernah pun Overhaul moto ni.

Masa mula-mula beli dulu aku dah ulang alik kerja dari Greenwood ke Sri Serdang,pastu lak kena lawat site ke Dengkil dan Kuala Kubu Bharu.Berapa jauh dah tu.pastu lak aku dapat kerja kat kemaman,Bawak balik dari KL ke Setiu dengan moto,ulang alik lagi dari setiu ke Kemaman,tapi ari minggu je lah.Hari hari maunya patah pinggang aku.Berapa jauh tu!!

Masa aku pakai pun aku monitor servis jek,biasa ah moto baru tak risau sangat,aku pakai hampir setahun moto ni,Pastu pass lak kat adik aku,dia ambik bawak gi belajar,Dari Setiu ke KL naik moto gak,Kat Kl di pedajal moto aku gi rempit kat dataran tiap tiap malam minggu,aku tau sebab kantoi saman aku check atas nama dia,ada 3 saman tahun lepas punya.Dia Hentam pegi JB pun ada gak.

Pas adik aku yang ni,adik bongsu aku lak pakai buat gi kelas sekarang,ulang alik jugak dari Greenwood ke Kelang,jauh gak tu.Ari tu jek sebelum kelas dia start adalah di servis clutch ngan radiator,terbang dah RM 200 kat situ hehe.Tapi takpe semua tu bukan aku bayar,sape pakai dialah bayar kan.Masa dia sevis ari tu pun dia bawak balik Setiu,long distence lagi kan.Pendek kata banyak kali ah moto ni dilenjan jarak jauh.

Jadi sekarang memang patut lah ianya diservis sebab enjin dah tak boleh blah dan aku pun tak kesah sangat sebab sekali lagi duit aku selamat he he,sape pakai dia lah yang tanggung kan.Janji moto tu tetap moto aku sebab aku yang beli,ansuran pun aku bayar dan geran pun nama aku.Bagus moto ni,bagi sape nak pakai moto,aku galakkan pakai moto ni.Tapi long distence tak berapa digalakkan sebab kebas bontot.Kalo dekat ok,ad power dan sedap bawak.

2 comments:

~ain said...

siapa guna dia bayar.. ye, betul! setuju.. [penjana ekonomi yang bijak]

ise said...

hehe jimat belanja