Sunday, June 20, 2010

Loghat Negeri


Ini bukan kelas bahasa untuk menceritakan loghat loghat sesebuah negeri. Hari ini penceritaan lain sedikit dari selalu selalu. Loghat boleh dikatakan sebagai bahasa asas sesebuah negeri seperti Terengganu, Kelantan, Kedah dan lain lain negeri.

He he dah lama dah entri ni aku dok save tak update update, adalah dekat dengan seminggu. Ok macam ni, Hal ni bukan lah melibatkan aku tapi hasil pemerhatian aku macam tulah. (kaji selidik sendiri). Aku tidak memihak mana mana pihak.

Sekarang ni aku dah kerja di sekitar Kuala Terengganu, jadi dari loghat ke Kelantanan ke keTerengganuan plak. Tu bukan masalah bagi aku sebab dua dua bahasa aku boleh bertutur.Yang jadi masalahnya, penerimaan orang sekitar Kuala Terengganu dengan orang yang loghat Setiu dan Besut tidak menampakkan keserasian. Tapi bukan semua orang ok, sesetengah sahaja. Bila dua loghat ni cuba masuk daerah K.Tganu akan dipanggil ORANG BARAT, pelik bukan. Setahu aku orang barat adalah untuk orang Thailand jek, kalo diikut dari Negeri Kelantan lah.

Untuk pengetahuan semua, negeri Terengganu ni ada dua loghat iaitu pada sebelah Besut dan Setiu dieleknya Kelantan dan di daerah K.Terengganu hingga ke Kemaman dieleknya Terengganu.Pada masa dulu mengikut cerita orang orang tua, pernah terjadi pergaduhan besar melibatkan Besut dan K.Terengganu, Betul ke tidak Wallahuaklam.

Mungkin bagi anda semua benda ni bukanlah isu besar, tapi kalo dikira dari segi politik ia banyak mempengaruhinya. Anda pasti ingat dulu Dato Idris Jusoh pernah menerajui negeri Terengganu sepenggal dan diubah suai kepada Dato Mohd said. Bila pertukaran ini dibuat banyak projek projek yang telah diluluskan sebelum ni terhenti. Aku tak nak komen dari segi lain dan aku jugak tak menyebelahi mana mana pihak sebab aku tak sokong Umno. Tapi sebagai rakyat Terengganu yang sejati, aku cukup terkilan dengan pembangunan daerah Setiu dan Besut. Cukup dianak tirikan.

Dulu dibawah pimpinan Dato Wan Mokhtar macam tu jugak. Sepanjang pemerintahan Dato Idris banyak jugaklah perubahan dilakukan di kedua dua daerah ni. Jertih dah hampir jadi bandar, Setiu plak banyak jalanraya dilebarkan.Kuala Terengganu pula apa kurangnya dengan Masjid Kristalnya (sekadar beberapa projek yang aku ingat).

Jadi apa kena mengena dengan loghat, sebab benda ni lah penerimaan orang K.Terengganu kepada orang Besut dan Setiu tak mendapat sambutan. Sekarang ni dah takda orang berpengaruh di dua dua daerah ni .Tak macam negeri Kelantan, bila isu melibatkan rakyat Kelantan, Umno dan pembangkang akan bersatu lebih lebih lagi melibatkan isu royalti minyak. Tengok no plate kereta negeri dia lah, jauh tinggalkan terengganu, sebab orang Terengganu tak bersatu. Kelantan semangat kenegeriaan dia kuat tak macam Terengganu dah jadi dua puak yang tak berbeza walaupun dari negeri yang sama.

Ok lah taknak komen lebih lebih sebab takut jadi isu plak mana tau kan. Bersatulah wahai rakyat Terengganu demi masa depan negerimu. Bangunkanlah negeri mu, Jangan pilih kasih.

No comments: