Thursday, October 15, 2009

Bahana ejen Kereta

Ejen semakin agresif - Banyak ejen tawar pakej lebih hebat daripada pengeluar kereta


PERSAINGAN merebut pelanggan menyebabkan jurujual kereta berlumba-lumba menawarkan pakej pembelian mengatasi apa yang ditawarkan oleh syarikat pengeluar.

KUALA LUMPUR - Persaingan merebut pelanggan menyebabkan ada ejen menjual kereta meneruskan pakej promosi hari raya sehingga akhir tahun ini bagi mencapai sasaran jualan.

Untuk memastikan stok mereka lebih laris daripada bilik pameran syarikat pengeluar kereta, semakin ramai ejen sanggup mengurangkan komisen dengan menawarkan sendiri pakej seperti rebat tunai, Astro, kad Touch n Go, petrol percuma dan televisyen.

Seorang jurujual Perodua di Damansara yang dikenali sebagai Ali memberitahu, tawaran promosi bagi semua model kereta nasional kedua itu diteruskan ekoran sambutan menggalakkan.

Bagi model laris seperti Perodua MyVi, Ali meletakkan syarat bayaran pendahuluan serendah RM100 dan kadar faedah 3.5 peratus jika pinjaman dibuat selama lima tahun.

"Kami juga tawarkan filem penapis haba cermin, petrol percuma penuh tangki, Astro serta kad Touch n Go bernilai RM50," katanya.

Tidak cukup dengan itu, dia juga sedia mengatur pinjaman termasuk kepada kakitangan kerajaan yang disenaraihitamkan oleh institusi kewangan.

Jurujual kereta Hyundai yang dikenali sebagai Anie pula memberitahu, hadiah utama mereka untuk pelanggan ialah televisyen LCD 32 inci.

No comments: