Sunday, September 27, 2009

Tiga sebab utama kemalangan maut

KUALA LUMPUR: Memandu melebihi had laju, cuaca tidak menentu dan pemandu mengantuk adalah tiga punca utama yang mengakibatkan kemalangan maut pada musim perayaan kali ini.

Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) Datuk Suret Singh, (gambar) berkata ini adalah sebab utama kemalangan maut yang dikenal pasti menerusi Ops Sikap ke-20 sejak 13 September lalu dalam usaha mengurangkan kemalangan jalan raya sempena Aidilfitri.

“Ada kemalangan maut yang direkodkan membabitkan pemandu mengantuk tidak cukup rehat, ada pula yang memecut tanpa menghiraukan had laju yang dibenarkan lebih-lebih lagi pada musim hujan pada waktu ini yang kadang-kadang lebat, kadang-kadang renyai menyebabkan mereka tidak sempat menekan brek,” katanya selepas mengedarkan topi keledar kepada pengguna motosikal di Plaza Tol Sungai Besi di sini, semalam.

Suret berkata, sejak operasi itu bermula pada 13 September lalu, purata kemalangan maut setiap hari adalah 17.5 orang berdasarkan sehingga hari ini seramai 210 orang telah maut dalam kemalangan jalan raya.

Beliau berkata, walaupun Ops Sikap kali ini mencatatkan jumlah kemalangan maut paling tinggi sejak dilancarkan pada 2001, jumlah itu masih rendah berbanding kadar harian sebanyak 18 orang setiap hari pada hari biasa, dan sebelum Ops Sikap dilancarkan pada 2001 di mana purata kematian pada musim perayaan adalah 23 orang setiap hari.

Suret berkata Kementerian Pengangkutan dan JKJR menggariskan enam Petua Emas Keselamatan Jalan Raya untuk penunggang dan pembonceng motosikal serta pemandu kereta pada musim perayaan dan jika pengguna jalan raya mengamalkannya, mereka pasti selamat sampai ke destinasi yang dituju.

Petua Emas Keselamatan Jalan Raya bagi pemandu kereta antaranya:

l Rancang perjalanan terlebih dahulu. Jika mengantuk, tangguhkan perjalanan.

Pastikan keadaan tayar, brek dan lampu isyarat berfungsi dengan baik.

l Pakai tali pinggang keledar tempat duduk depan dan belakang.

l Sentiasa ikut had laju yang ditentukan.

l Berikan isyarat dan patuhi semua peraturan keselamatan semasa menukar lorong.

l Berhenti apabila lampu isyarat merah atau kuning.

l Beri keutamaan kepada pejalan kaki.

No comments: