Thursday, February 11, 2010

Honda Recall




TOKYO – Pengeluar kereta kedua terbesar Jepun, syarikat Honda Motor Co. menyatakan ia akan memanggil semula 440,000 unit kereta jenamanya di seluruh dunia ekoran masalah beg udara ketika saingannya Toyota berdepan krisis keselamatan terbesar dalam sejarah.

Jumlah itu menjadikan hampir 950,00 buah kenderaan Honda ditarik balik selepas seorang maut akibat beg udara didapati mempunyai masalah dan sejumlah 11 kes kecederaan dilaporkan di seluruh Amerika Syarikat (AS) melibatkan isu sama.

Ketua Pegawai Kewangan Honda, Yoichi Hojo berkata, langkah untuk menarik semula 437,763 unit kenderaan tersebut yang dikeluarkan antara tahun 2001 dan 2002 lalu bakal melibatkan kos sehingga tiga bilion yen (RM115 juta).

Kerosakan itu menyebabkan penghasilan terlalu kuat tekanan dan memberi risiko kepada nyawa pemandu jika berlaku kemalangan manakala beg udara tersebut keluarkan di AS oleh sebuah unit firma Takata Corporation dari Jepun.

Ia melibatkan model Accord, Civic, Odyssey, CR-V dan Pilot selain Acura TL dan CL untuk pasaran AS serta model Inspire, Saber dan Lagreat di Jepun yang kesemuanya dipasang di kilang Honda di sekitar AS dan Kanada.

Hojo berkata, Honda mungkin meminta Takata membayar ganti rugi dan membaik pulih kilang pengeluarannya kerana masalah itu berpunca daripada proses pengilangan dan bukan disebabkan reka bentuk yang ditetapkan pihak Honda.

Kelmarin, Toyota memanggil balik lebih 400,000 unit versi terbaru Prius dan model hibrid lain akibat masalah brek menjadikan keseluruhan 8.1 juta kenderaan Toyota ditarik balik.

Masalah itu melibatkan pedal minyak dan karpet yang dikaitkan dengan kemalangan sehingga menyebabkan 19 orang terbunuh.

No comments: