Friday, February 26, 2010

Presiden Toyota sebak di Kongres


TOYODA memberi keterangan di Jawatankuasa Pembaharuan Pemerintah dan Pengawasan Dewan Amerika Syarikat di Capitol Hill, Washington kelmarin.

TOKYO - Penduduk Jepun terpegun melihat Presiden Toyota Motor Cop, Akio Toyoda sebak dan diselubungi emosi apabila dia meminta maaf di depan anggota- anggota Kongres Amerika Syarikat (AS) kelmarin.

Toyoda yang dihujani soalan berhubung penarikan balik kereta buatannya sehingga menjejaskan reputasinya menyatakan dia berasa amat kesal ekoran kemalangan dan kecederaan melibatkan kereta Toyota.

Dia muncul di hadapan Jawatankuasa Pembaharuan Pemerintah dan Pengawasan AS bagi menjawab soalan berhubung penarikan balik kereta berkenaan.

"Konnichi-wa," kata seorang anggota perwakilan Parti Demokrat, Dianne Watson dari Clifornia yang bermaksud hari baik kepada Toyoda di sesi soal jawab itu.

"Arigato gozaimasu" tambah Dianne atau terima kasih kerana datang.

Komennya itu dibuat selepas Toyoda menyampaikan ucapan pembukaan dalam bahasa Inggeris.

Toyoda menegaskan bahawa kenderaan syarikat itu tidak mengalami masalah elektronik di sebalik dakwaan beberapa pakar keselamatan yang mengaitkannya dengan pecutan mendadak.

Dalam sesi soal jawab dengan panel Kongres AS di sini, Toyoda memberitahu dia pasti bahawa sistem elektronik pedal minyak Toyota bukan punca sejumlah kereta syarikat itu memecut secara mendadak.


Toyoda

"Saya percaya bahawa Toyota selalu bekerja untuk keuntungan AS. Saya cuba untuk menyatakan bahawa mesej itu datangnya dari hati tetapi sama ada ia difahami sepenuhnya, saya tidak tahu," katanya pada sesi tersebut.

Toyoda turut memberi penilaian terhadap perubahan yang bakal dihadapinya.

"Kami di Toyota berada di persimpangan jalan. Kita perlu untuk memikirkan semula setiap perkara mengenai operasi kami," katanya.

Kemunculan Toyoda di Washington itu dibuat ekoran krisis keselamatan yang dihadapi Toyota seperti masalah pedal minyak dan brek kereta buatannya. - Agensi

No comments: