Saturday, May 23, 2009

Chevrolet Captiva lasak, mewah





PENGGEMAR Kenderaan Sport Utiliti (SUV) berimej lasak dan mewah kini boleh mengunjungi mana-mana pusat jualan kenderaan Chevrolet dan melihat sendiri tawaran menarik khusus bagi model Captiva, jentera gaya Eropah tulen.

PENGGEMAR Kenderaan Sport Utiliti (SUV) berimej lasak dan mewah kini boleh mengunjungi mana-mana pusat jualan kenderaan Chevrolet dan melihat sendiri tawaran menarik khusus bagi model Captiva, jentera gaya Eropah tulen.

Chevrolet Captiva diakui sebuah SUV yang bukan sahaja mampu memuatkan tujuh penumpang tetapi model berkenaan kini dijual pada harga serendah RM144,888 seunit.


Dilengkapi enjin diesel VCDi 16 injap dengan turbo intercooler yang dibangunkan GM Daewoo dengan kerjasama GM Powertrain, Captiva mampu menghamburkan kuasa kuda (hp) sehingga 150hp pada 4,000 rpm dan tork maksimum 320 NM pada 2,000 rpm.

Captiva turut dibekalkan dengan kotak gear automatik lima kelajuan Triptronic yang membolehkan ia dipandu secara manual.

Setiap enjin dilengkapi dengan fungsi transmisi pacuan semua roda (AWD) dan pacuan roda depan (FWD).

Menggunakan topang MacPherson dengan bar penstabil pada roda hadapan dan Multi-link bersama 'Sistem Self leveling' (SLS) pada roda belakang memberikan kestabilan serta keselesaan ketika pemanduan dalam apa jua keadaan jalan raya.

Sistem itu berfungsi menaikkan suspensi roda belakang lebih tinggi secara automatik apabila membawa beban yang berat.

Ini bagi memastikan keseimbangan berat antara bahagian depan dan belakang berada dalam keadaan sempurna.

Bagi perjalanan lebih selesa, fungsi utama seperti lampu dan pengelap cermin dikawal secara automatik bergantung kepada keadaan persekitaran dan cuaca.

Paling menarik, lampu utama Captiva akan padam selepas 30 saat kenderaan terbabit dikunci sebagai langkah keselamatan bagi pemandu yang terpaksa melalui jalan gelap selepas meletak kenderaan mereka.

Untuk keselamatan tambahan, ia dibekalkan Sistem Brek Anti Kunci Empat Roda (ABS), Program Kestabilan Elektronik, perlindungan Active-Roll Over dan Sistem Kawalan Penurunan Bukit.

Dari sudut dalaman, salutan kulit hitam pada semua kerusi membolehkan pemandu dan penumpang menikmati perjalanan selesa.

Tempat duduk barisan kedua boleh dilipat sementara tempat duduk ketiga pula boleh dilipat rata untuk memberikan ruang kargo dengan kapasiti 930 liter.

Malah, kotak simpanan sejuk (Cooled Glove Box) turut disediakan untuk menyimpan minuman atau makanan mudah cair seperti coklat.

Terdapat empat warna pilihan ditawarkan iaitu Sterling Silver, Black Sapphire, Royal Gray dan Tornade Red.


No comments: