Wednesday, May 20, 2009

Lexus IS250 cabar pesaing


JENAMA Lexus sering dikaitkan dengan Kenderaan Sport Utiliti (SUV) di negara ini dan jarang sekali kelibat jentera sedan kelihatan di jalan raya.
Lexus, jenama mewah bagi kenderaan Toyota diperkenalkan di negara ini menerusi model LS460 dan GS300 sebelum UMW Toyota membawa masuk versi lebih kecil iaitu IS250, tahun lalu.

JENAMA Lexus sering dikaitkan dengan Kenderaan Sport Utiliti (SUV) di negara ini dan jarang sekali kelibat jentera sedan kelihatan di jalan raya.

Lexus, jenama mewah bagi kenderaan Toyota diperkenalkan di negara ini menerusi model LS460 dan GS300 sebelum UMW Toyota membawa masuk versi lebih kecil iaitu IS250, tahun lalu.


Bagi model SUV RX atau lebih dikenali sebagai Harrier, Lexus baru melancarkan model berkenaan yang dikenali sebagai RX350 bulan lalu.

Penulis mengakui model IS250 adalah sedan terkecil bagi keluarga Lexus tapi ia tidak bermakna jentera berkenaan dianaktirikan.

Pandu uji model berkenaan mendapati IS250 bukan sahaja mampu menggugat jentera berjenama mewah dari Jerman, malah beberapa teknologinya dianggap lebih maju daripada pesaingnya.

Daripada sudut luaran, IS250 kelihatan lebih maskulin dengan ruang bonet hadapan lebih lebar, menjadikan ia kelihatan setanding dengan BMW 3 Siries dan Audi.

Malah, alunan kontur pada bahagian bonet hadapan dan sekeliling tubuhnya seakan otot seorang jaguh bina badan menyerlahkan kuasa yang tersimpan di dalamnya.

Lampu hadapan projektor dengan HID membolehkan tahap penglihatan malam lebih selamat manakala penggunaan lampu brek dan isyarat membelok pada cermin sisi daripada LED menambah ciri keselamatan sedia ada.

Paling menarik, ekzos berkembar memberikan pandangan berbeza dan kelihatan sporty di jalan raya.

Melihat kepada nadinya, IS250 dijana enjin 2.5L enam silinder (V6) DOHC Dual DVVT-i dengan transmisi automatik AI Shift enam kelajuan.

Transmisi berkenaan boleh dikawal secara manual melalui tombol di belakang stereng seumpama jentera Formula Satu (F1).

IS250 menyimpan 205 kuasa kuda (hp) pada 6,400 rpm dan tork setinggi 252 Nm pada 4,800 rpm dan pecutan dari kedudukan pegun ke 100 km/j ialah 8.4 saat manakala kelajuan maksimum direkodkan adalah 225 km/j.

Sesuatu yang menarik mengenai jentera ini adalah sistem berkunci terkini yang tidak memerlukan pemandu memasukkan kunci pada lubang kunci seperti kebiasaan.

Cukup sekadar meletakkannya di dalam poket pemandu dan IS250 boleh dibuka atau dikunci dengan hanya menekan butang pada tombol pintu.

Cara sama turut digunakan untuk menghidupkan enjin di mana penulis tidak perlu bersusah payah memasukkan kunci, hanya memijak pedal brek dan menekan punat 'start'.

Kerusi kulit empuk berkualiti tinggi yang turut mengalirkan udara dingin menjadikan pemaduan lebih selesa, ditambah pula sistem audio mewah 14 pembesar daripada Mark Levinson.

Susunan ruang kokpit kemas dan unit penyaman udara penumpang belakang membolehkan IS250 mengatasi pesaingnya.

Sukar digambarkan keseronokan memandu jentera mewah dari Jepun ini dan penurunan harga diumumkan UMW Toyota, baru-baru ini adalah peluang terbaik untuk memilikinya.

Lexus IS250 dilengkapi ciri keselamatan seperti lapan beg udara, sistem brek Anti Lock Braking System (ABS), Brake Assist (BA) dan Traction Control (TRC).

Lexus IS 250 dikemaskan dengan Pengedaran Kuasa Brek Elektronik (EBD) yang menjamin kuasa brek optimum pada setiap roda, manakala Kawalan Kestabilan Kenderaan (VSC) meningkatkan lagi kestabilan kereta semasa membuat selekoh menerusi tindakan kawalan komputer pada kedua-dua brek dan kuasa enjin.

Berharga RM313,166.20 termasuk insurans, Lexus IS250 ditawarkan dengan 10 warna pilihan dan tiga warna dalaman menarik.

Selepas memandu uji, benarlah Lexus berjaya menempah nama antara kereta mewah terbaik dunia di Eropah walaupun baru 'dilahirkan' kira-kira 20 tahun lalu.



SPESIFIKASI

Lexus IS250


ENJIN: GSE20R-AETLHW 2,499cc V6 DOHC 24 injap Dual VVT-i

KUASA MAKSIMUM: 205 bhp pada 6,400rpm

TORK MAKSIMUM: 252Nm pada 4,800rpm

TRANSMISI: Enam kelajuan automatik AI dengan paddle shift

CIRI KESELAMATAN: Lapan beg udara, ABS, BA, EBD, VSC dan TRC.

HARGA: RM313,166.20 termasuk insurans

Tayar dicadangkan:

ContiSportContact3

225/45 ZR17 91Y

No comments: