Saturday, June 20, 2009

Lapan pasukan tinggalkan F1




SILVERSTONE - Ferrari mengetuai tujuh lagi pasukan lain yang mengumumkan keputusan mereka untuk meninggalkan perlumbaan kereta Formula Satu (F1).

Tindakan drastik itu dibuat selepas Persatuan Pasukan-Pasukan F1 (FOTA) gagal mencapai kata sepakat dengan penganjur F1, Persekutuan Automobil Antarabangsa (FIA) berkenaan cadangan bajet maksimum.

Ekoran itu, Ferrari serta pasukan Brawn GP, McLaren Renault, Toyota, BMW Sauber, Red Bull dan Toro Rosso dilaporkan sudah sedia melancarkan siri perlumbaan baru mulai tahun depan.

Sebelum ini, FOTA dan FIA telah beberapa kali mengadakan rundingan bagi menyelesaikan segala perkara berhubung peraturan pada tahun 2010.

Ia termasuklah cadangan bajet maksi- mum £40 juta (RM211) yang diperkenal- kan FIA musim depan.

Di bawah cadangan had bajet maksi- mum tersebut, setiap pasukan memiliki kebebasan dari segi teknikal berbanding mereka yang memilih untuk menggunakan peruntukan tidak terhad.

FOTA dalam bantahan mereka meletakkan syarat agar cadangan itu diubah, namun FIA enggan menerimanya dan mengatakan bahawa sukan F1 tidak akan 'hidup' dalam ekonomi sukar tanpa membuat sekatan, iaitu memperkenalkan bajet maksimum.

Begitupun, FOTA yang bermesyuarat di Silverstone kelmarin menjelang perlumbaan Grand Prix (GP) Britain esok mengumumkan bahawa mereka akan meninggalkan F1.

"Kami tidak mahu bertolak-ansur dengan segala cadangan yang diberikan FIA dan menolak daripada berada dalam senarai pasukan bagi kejuaraan tahun 2010," jelas kenyataan FOTA.

"Oleh kerana pasukan-pasukan ini tidak mempunyai pilihan lain, maka mereka bersedia untuk memperkenalkan satu kejuaraan baru yang mencerminkan nilai-nilai sebenar semua pesertanya."

Sementara itu, FIA dalam kenyataan balas menjelaskan bahawa mereka tidak akan menangguhkan tarikh akhir penyertaan bagi pasukan-pasukan musim 2010 yang berakhir semalam.

"FIA sangat kecewa tetapi tidak terkejut dengan kegagalan FOTA untuk berkompromi bagi mencari jalan terbaik bagi sukan ini," jelas kenyataan FIA. - AP

No comments: