Saturday, June 13, 2009

Toyota Vios kacukan TRD

KEBANYAKAN pemilik kenderaan kini suka melengkapkan jentera mereka dengan pelbagai aksesori seperti spoiler dan bodykit, malah turut menukar sistem suspensi sehingga kereta menjadi rendah.

KEBANYAKAN pemilik kenderaan kini suka melengkapkan jentera mereka dengan pelbagai aksesori seperti spoiler dan bodykit, malah turut menukar sistem suspensi sehingga kereta menjadi rendah.

Bagaimanapun, pemasangan aksesori yang tidak mengikut spesifikasi pengeluar bakal mengundang padah termasuk sukar dikawal ketika jentera dipandu laju.

Terbaru, Toyota yang terkenal dengan pusat talaannya sendiri, Toyota Racing Development atau TRD bakal membawa masuk kelengkapan tulen untuk kegunaan pelanggannya.


Model pertama yang mendapat sentuhan TRD pastinya model sedan terlaris, Vios.

Peluang memandu uji Vios TRD baru-baru ini memang mengujakan, tambahan pula ia didatangkan set lengkap TRD Sportivo yang menjadi idaman pemilik model terbabit.

Jentera pandu uji berwarna khas biru kehijauan atau Vizard Blue kelihatan bergaya.

Pada dasarnya, model ini diambil daripada versi S dan tiada sebarang ubah suai dilakukan terhadap prestasi enjin dan sistem talaan.

TRD lebih mengutamakan aspek luaran dengan padanan bodykit TRD yang menjadikan Vios tampak garang dan 'gemuk.'

Bagi versi automatik, Toyota menggunakan sistem suspensi TRD Sportivo yang menjadikan model berkenaan lebih 15 milimeter rendah daripada asal.

Ini menyebabkan jentera lebih mantap ketika mengambil selekoh dan tidak terlalu keras untuk kegunaan jalan raya.

Terdahulu, sebelum media dibenarkan memandu uji di jalan raya, penulis diberi kesempatan untuk mengujinya di Litar F1, Sepang.

Ternyata sesi halangan seperti slalom, halangan (chicanes) dan pusingan tidak menjadi masalah apabila sistem gantungan TRD Sportivo berfungsi dengan cemerlang.

Dari segi kuasa, Vios TRD masih menggunakan enjin sama seperti model asal, tetapi hanya menggunakan penapis udara daripada TRD.

Mungkin penggunaan penapis asli berkenaan menyebabkan Vios TRD terasa lebih berkuasa dan kuasa tork agak tinggi.

Vios versi S dijana enjin 1491cc empat silinder selari, DOHC, 16 injap dengan teknologi VVT-i.

Ia berupaya menghasilkan kuasa maksimum sehingga 109PS pada 6,000rpm manakala tork maksimum setinggi 141Nm pada 4,200rpm.

Suspensi TRD Sportivo beraksi cemerlang di jalan raya biasa dan sesuai bagi kegunaan seisi keluarga di mana ia lebih lembut dan tidak terlalu 'terlompat' ketika melalui jalan tidak rata atau terlanggar lubang.

Ruang dalamannya tidak banyak berbeza, cuma kerusi dihiasi dengan fabrik TRD Sportivo manakala pedal brek dan minyak adalah daripada TRD.

Tuil gear turut mendapat sentuhan kulit daripada TRD yang menarik dan kemas.

Semua aksesori tulen ini menepati piawaian ketat daripada Toyota selain mendapat jaminan daripada pengeluar.

Walaupun Toyota masih belum menetapkan harga bagi Vios versi TRD, aksesori tulen berkenaan bakal mendapat sambutan daripada golongan muda yang mahukan kenderaan hasil suntikan TRD asli.

SPESIFIKASI

Toyota Vios TRD 1.5S

Enjin: Empat silinder selari, DOHC, 16 injap, VVT-i

Kuasa Maksimum: 109 PS pada 6,000rpm

Tork Maksimum: 141Nm pada 4,200rpm

Transmisi: Automatik empat kelajuan dengan ECT, Gate Shifter

Ciri keselamatan: Beg udara, ABS, EBD, BA, sensor undur

Aksesori TRD: Skirting, Spoiler, kerusi fabrik TRD Sportivo, pedal dan tuil gear TRD.

Tayar yang dicadangkan: Dunlop Formula D1 175/50R15

No comments: