Thursday, March 25, 2010

HONDA CR-V makin mengagumkan


CR-V yang terbaru kini didatangkan dengan beg udara sisi dengan OPDS (Sistem Pengesan Kedudukan Penghuni Kenderaan) untuk pemandu dan penumpang hadapan.

DENGAN purata jualan sebanyak 350 unit sebulan, Honda CR-V tidak ragu-ragu lagi menakluki takhta kenderaan utiliti sport (SUV) paling diminati di negara ini. Atas faktor yang sama, Honda Malaysia pada 11 Mac lalu, memperkenalkan model CR-V baru yang didatangkan dengan ciri-ciri perubahan yang terbaru.

Direka bentuk untuk pemandu dengan gaya hidup kota yang aktif, tidak kira lelaki mahupun wanita, model CR-V baru ini telah dipertingkatkan (facelifted) secara terperinci untuk mencerminkan fungsi penggunaan dan keceriaan sebuah SUV.

Ketika CR-V dilancarkan pada tahun 1995, ia telah mewujudkan sebuah segmen pasaran yang baru, satu kategori khusus yang tidak pernah wujud sebelum itu.

Menembusi pasaran dan diterima ramai sebagai sebuah kenderaan yang unggul sama ada untuk golongan profesional mahupun mereka yang cenderung kepada aktiviti luar rumah, CR-V telah pun melalui tiga pusingan revolusi.

Sejak pelancarannya pada tahun 2007 di Malaysia, Generasi Ketiga CR-V telah berjaya dijual sebanyak 13,000 unit. Sejak itu ia menjadi model kenderaan yang terunggul dengan penguasaan pasaran kira-kira 30 peratus dalam segmen pasaran kenderaan SUV.

Di samping tahap kegunaan dan ruang simpanannya kenderaan premium yang sporty ini diketahui ramai dapat memberikan tahap keselesaan dan pemanduan dinamik yang setaraf kenderaan jenis sedan. CR-V turut menjanjikan kawalan sepenuhnya bagi para pemandu apabila dikendalikan daripada kedudukan memandu yang tinggi pusat pandangannya.

Dengan enjin 2.0 liter i-VTEC berkuasa 150 kuasa kuda (Kawalan Injap Pembolehubah Masa Pintar dan Kawalan Penggerakan Elektronik), digandingkan dengan transmisi automatik lima kelajuan, CR-V baru kini memperkenalkan ciri-ciri keselamatan yang terkini, gaya luaran yang baru dan keselesaan pemanduan yang ditingkatkan.

CR-V yang terbaru kini didatangkan dengan beg udara sisi dengan OPDS (Sistem Pengesan Kedudukan Penghuni Kenderaan) untuk pemandu dan penumpang hadapan, kenderaan SUV pertama dalam kelasnya untuk memperkenalkan peningkatan sedemikian. Ia menaikkan lagi taraf keselamatan SUV dalam segmen ini kepada satu tahap yang lebih tinggi.

Turut dilengkapi dengan sistem Bantuan Penstabilan Kenderaan (VSA), CR-V kini menawarkan pengalaman pemanduan yang lebih stabil dan mantap.

Memperkenalkan gaya luaran yang lebih sofistikated, CR-V baru kini menampilkan reka bentuk baru untuk hud, penghadang depan bahagian atas dan bawah, memberikannya suatu cita rasa kota yang baru. Manakala lengkungan dan garisan-garisan yang lebih halus direka untuk meningkatkan keseluruhan aerodinamik kenderaan memberikannya kecekapan bahan api yang lebih baik. Lampu kabus yang baru pula meningkatkan lagi pencahayaan waktu malam.

Dengan penampilan yang lebih garang dari dahulu, jeriji depan dan bingkai aloi rim yang direka bentuk semula serta penghadang yang distruktur semula, mencerminkan kekuatan dalaman dan karisma yang lebih tinggi. Kini, dengan pemasangan kanta pemantulan yang baru, jarak penglihatan keseluruhan pemandu telah berjaya dipertingkatkan.

Pada bahagian belakang kenderaan, CR-V kini didatangkan dengan 4 sensor pengesan, menawarkan lebih sensitiviti dalam mengesan halangan, menjadikan pengunduran ke belakang lebih selamat dan terjamin.

Bergaya di bahagian luarannya, dengan mutu pengemasan penuh keselesaan di bahagian dalam, ruang dalaman CR-V baru kini dihiasi dengan fabrik baru bersama dengan tempat rehat lengan yang lebih luas. Ia kini turut menawarkan port USB.

Urban Titanium, suatu warna baru dalam pilihan warna yang ditawarkan, dapat memberikan suatu kesan rugged kepada kenderaan yang 'sporty ini. Warna-warna lain yang ditawarkan adalah Alabaster Silver, Polish Metal, Crystal Black dan Taffeta White.

Harga atas jalannya RM2,000 lebih daripada model sebelum ini dan kini berharga RM149,980 seunit bersama insurans.

No comments: