Thursday, March 25, 2010

Kenderaan bertaraf dunia

FORD Motor Company menerusi pengedar eksklusifnya di Malaysia, Sime Darby AutoConneXion menambah satu lagi produknya apabila melancarkan Ford Focus TDCi 2.0-litre Duratorq Turbodiesel yang berkuasa dan sporty.

pix_middle




Model terbabit yang diiktiraf sebagai 'Car of the Year' di Eropah dan Amerika Utara cukup dikenali dengan kualiti pemanduan, terutama kawalan stereng yang tepat dan kestabilan kerangka dan kini memasuki pasaran tempatan.

Ford Focus Diesel TDCi dijana enjin DuraTorq Turbodiesel bersesaran 2.0L berkuasa dipadankan dengan sistem transmisi inovatif PowerShift enam kelajuan yang mampu memberikan dinamik pemanduan kotak gear manual, tetapi dengan kemudahan transmisi automatik.

Pengarah Serantau Asia Pasifik di Operasi Pertumbuhan dan Eksport Ford, David Westerman, berkata enjin DuraTorq Turbodiesel 2.0L menawarkan prestasi terbaik dalam kelasnya selain kejuruteraan dan keselamatan.

"Digabungkan bersama kos lebih baik dan penjimatan bahan api, Focus TDCi tidak berkompromi terhadap prestasi pemanduannya," katanya.

Enjin DuraTorq Turbodiesel 2.0 L mampu menghasilkan kuasa sehingga 134hp (kuasa kuda) dengan daya tork lebih tinggi sekitar 340Nm pada putaran enjin yang rendah.

Terbaik dalam kelasnya, transmisi automatik PowerShift dengan teknologi klac berkembar sangat lancar dan mampu menjadikan penukaran gear enam kelajuan lebih cekap berbanding transmisi automatik konvensional.

Teknologi suntikan Common Rail tercanggih untuk kecekapan, kuasa tarikan tork lebih tinggi dan penggunaan bahan api yang rendah. Ruang dalaman Ford Focus diberi nafas segar apabila menampilkan papan pemuka berwarna gelap serta kemasan bahagian pintu dan bumbung.

Paparan tachometer besar dan meter pecutan diletakkan jauh ke dalam perumah individu. Di bahagian atasnya terletak penyukat suhu air dan bahan api yang kecil, setiap satunya dikelilingi gegelung berwarna perak.

Di antara dua meter itu ada skrin informasi LCD yang memaparkan maklumat seperti masa, suhu luar, meter perjalanan dan odometer. Sistem Perlindungan Pintar Ford (Ford Intelligent Protection System) menawarkan ciri keselamatan tertinggi.

Malah Sistem Kawalan Tarikan (TCS) Teknologi Sistem Brek Anti Kunci (ABS) dan Program Kestabilan Elektronik (ESP) adalah standard.

Sementara itu, Pengarah Urusan Sime Darby Auto ConneXion, Hazem Abd Rahman, berkata pengenalan Focus TDCi baru yang sporty itu adalah antara bukti mengenai komitmen pihaknya menawarkan rangkaian kenderaan Ford bertaraf dunia.

"Kami yakin ia mempunyai tarikan kuat dalam kalangan pengguna Malaysia yang tahu menghargai gaya dan prestasi pemanduan," katanya.

Ford Focus Diesel 2.0L TDCi dijual pada harga RM128,888 seunit dengan pelbagai pilihan warna menarik.

No comments: