Tuesday, August 25, 2009

D-Max kuasai lima teratas

ISUZU D-Max semakin menunjukkan penguasaannya dalam perlumbaan rali tempatan apabila mendahului tempat teratas pusingan kedua Kejohanan AAM Malaysian 4x4 Rally di Tampin, Negeri Sembilan, baru-baru ini

Paling bermakna, semua empat jentera Isuzu D-Max yang menyertai pertandingan itu menamatkan saingan dengan cemerlang dan menguasai kedudukan lima teratas.Kemenangan kali pertama pelumba dari Mysore, India, Lohitt V Urs dan pelumba kelahiran Johor, Chong Wee Siang nyata cemerlang.

Menurut Lohitt, perlumbaan itu sangat mencabar sehingga memaksanya memerah segala kudrat sehingga ke akhir perlumbaan.

“Saya teruja dengan kelasakan jentera (Isuzu D-Max) ini dan ia kenderaan terbaik pernah dipandu sepanjang menyertai perlumbaan rali.

“Kelasakan Isuzu D-Max memang memukau dan saya pasti kembali mencabar peserta lain nanti,” katanya.

Keadaan cuaca panas menjadikan permukaan jalan kering, berdebu dan keras hingga memaksa 13 pasukan menyiapkan persediaan mental dan fizikal.

Pelumba tempatan, Chong yang juga memandu D-Max, berkata dia sedaya upaya cuba mengejar Lohitt, tetapi gagal.

“Pusingan SS2 menghendaki peserta melalui ladang getah sejauh 21 kilometer dengan keadaan permukaan jalan kasar dan berdebu.

“Tindakan saya menukar jentera daripada Mitsubishi Pajero kepada Isuzu D-Max membuahkan hasil,” katanya.

Pusingan SS4 memerlukan peserta melalui laluan sama seperti SS2, tetapi dengan keadaan lebih rumit apabila hujan lebat sehari sebelum perlumbaan mengubah keadaan permukaan litar.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Isuzu, Takashi Hata, berkata pihaknya kagum dengan semangat peserta.

“Keputusan perlumbaan kali ini memang di luar jangkaan kami apabila beberapa pasukan yang menggunakan Isuzu D-Max menempatkan diri dalam kalangan lima pelumba teratas.

“Jentera D-Max memang direka untuk mengharungi laluan lasak yang sukar dijangkakan,” katanya.

No comments: