Tuesday, August 18, 2009

Renault dapat kebenaran berlumba

PARIS - Renault berjaya dalam rayuannya untuk beraksi pada perlumbaan kereta Formula Satu (F1) Grand Prix (GP) Eropah.

Semalam, Mahkamah Rayuan Antarabangsa Persekutuan Automobil Antarabangsa (FIA) memutuskan bahawa pasukan yang berpangkalan di Perancis itu dibenarkan beraksi pada GP Eropah di Litar Valencia hujung minggu ini.

Terdahulu, Renault benar- benar berharap agar pemandunya, Fernando Alonso dapat beraksi di hadapan penyokongnya sendiri.

Bulan lalu, FIA selaku badan induk sukan pemotoran dunia telah menggantung Renault daripada menyertai perlumbaan GP Eropah.

Ia disebabkan kegagalan pasukan itu mematuhi aspek keselamatan pada GP Hun- gary lalu.

Dalam insiden tersebut, pengelola perlumbaan mendapati Renault dengan sengaja membenarkan Alonso meneruskan perlumbaan meskipun menyedari salah satu skru tayar depan jentera pemandu Sepanyol itu longgar.

Ekoran itu, Persekutuan Pemotoran Perancis telah mengemukakan rayuan bagi membolehkan Renault dibenarkan beraksi pada GP Eropah hujung minggu ini.

Pada sesi perbicaraan semalam, Renault diwakili pengarah kejuruteraan, Pat Symonds dan pengarah teknikal- nya, Bob Bell.

Pengarah perlumbaan F1, Charlie Whitting pula mewakili FIA.

"Kami gembira kerana semua yang dirancang dapat berjalan dengan lancar.

"Rayuan ini bukan semata- mata untuk menegakkan kebenaran tetapi ia lebih kepada perjuangan kami musim ini," kata Symonds. - Agensi

No comments: