Friday, August 14, 2009

Schumi tak putus asa




LONDON - Bekas juara dunia tujuh kali, Michael Schumacher (gambar) tidak menolak kemungkinan untuk kembali beraksi dalam perlumbaan Formula Satu (F1) musim ini.

Terdahulu, Schumacher menarik balik keputusannya untuk membuat penampilan semula pada Grand Prix (GP) Eropah di Valencia, 23 Ogos ini dengan alasan kecederaan leher yang dialami Februari lalu masih belum pulih sepenuhnya.

Namun kelmarin, pemandu Jerman itu menjelaskan, tidak mustahil untuk dia memandu jentera Ferrari dalam perlumbaan F1 musim ini sekiranya tahap kecederaannya bertambah baik.

"Hanya terdapat satu cara sahaja untuk memastikan sama ada saya sudah bersedia untuk memandu jentera F1," kata Schumacher yang bersara pada penghujung musim 2006.

"Saya harus mencuba sendiri memandu jentera ini dalam perlumbaan. Sebelum ini, telah banyak kali saya beraksi secara simulasi dan saya juga telah cuba memandu dalam sesi ujian, namun semuanya tidak sama dengan perlumbaan sebenar.

"Saya harus beraksi sendiri untuk melihat sama ada leher saya mampu untuk menahan tekanan yang dirasai dalam perlumbaan.

"Begitupun, saya tidak ingin membuat sebarang keputusan pada ketika ini. Lebih baik kita tunggu dan lihat.

"Apa yang pasti, saya memang kecewa tidak dapat membantu Ferrari di Valencia. Saya tidak berminat untuk beraksi sepenuh masa dalam F1 tetapi saya hanya ingin membantu Ferrari ketika mereka berada dalam kesusahan."

Selepas Schumacher membatalkan hasrat untuk membuat penampilan semula di Valencia, Ferrari kini memilih pemandu veteran, Luca Badoer sebagai pengganti Felipe Massa.

Massa terpaksa direhatkan selepas menjalani pembedahan tempurung kepala akibat kemalangan yang dialaminya pada GP Hungary lalu.

No comments: