Tuesday, August 18, 2009

Massa makin pulih

LONDON - Pemandu Ferrari, Felipe Massa semakin pulih daripada kecederaan.

Perkara itu disahkan sendiri oleh ketua pasukan Ferrari, Stefano Domenicali yang melawat Massa di rumahnya di Sao Paulo, Brazil kelmarin.

Terdahulu, Massa terpaksa menjalani pembedahan akibat keretakan tempurung kepala selepas terkena serpihan besi yang melayang dari kereta pemandu Brawn GP, Rubens Bar- richello pada perlumbaan GP Hungary bulan lalu.

Massa agak bernasib baik kerana tidak mengalami kecederaan yang lebih serius di baha- gian kepala.

"Keadaan Felipe sudah sema- kin bagus dan semuanya berjalan dengan baik. Saya gembira melihatkan situasi Felipe ketika ini," kata Domenicalli kelmarin.

Selepas menjalani pembedahan, Massa terpaksa berada di hospital di Budapest, Hungary selama seminggu.

Dalam masa tiga hari pertama di hospital berkenaan, pemandu kelahiran Brazil itu diletakkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) akibat koma.

Selepas menjalani beberapa ujian perubatan, dia dibenarkan keluar dari hospital dan mene- rima rawatan di rumahnya di Sao Paulo.

"Felipe masih perlu menjalani beberapa ujian perubatan dan dia kini dalam proses pemuli- han.

"Buat masa ini, kami semua harus bersabar dan tidak perlu tergopoh-gapah," tambah Domenicali.

Domenicali turut memaklumkan bahawa tiada tarikh tertentu yang ditetapkan untuk Massa kembali berlumba dan tempatnya pada GP Eropah minggu ini akan diambil alih oleh pemandu uji Ferrari, Luca Badoer.

Badoer merupakan pemandu uji Ferrari sejak sembilan tahun lalu dan pemandu Itali itu telah beraksi dalam 48 perlumbaan GP.

Kali terakhir dia berlumba ketika mewakili pasukan Minardi pada 1999.

No comments: