Friday, August 7, 2009

Usaha selamatkan BMW Sauber gagal?



MASA depan BMW Sauber
dalam perlumbaan F1 masih
tidak menentu.

LONDON - Masa depan BMW Sauber dalam perlumbaan Formula Satu (F1) masih menjadi tanda tanya selepas usaha pertama menyelamatkan pasukan itu menemui jalan buntu.

Pengasas yang juga pemegang 20 peratus saham dalam pasukan itu, Peter Sauber serta ketua pasukan, Mario Theissen dilaporkan telah mengadakan pertemuan dengan pegawai ekse- kutif BMW baru-baru ini.

Tujuannya ialah mengenai cadangan mengambil alih penguru- san pasukan tersebut bagi memastikan BMW Sauber yang beroperasi di Hinwil itu dapat terus beraksi tahun depan.

Begitupun, perbincangan tersebut dilaporkan menemui jalan buntu meskipun selepas tarikh akhir untuk Perjanjian Concorde berakhir 5 Ogos lalu.

"Kami telah cuba melakukan pelbagai usaha dalam masa yang singkat ini tetapi kami masih tidak menemui jalan penyelesaian," kata Thei- ssen.

Sauber menjual kepentingan dalam pasukan Sauber F1 kepada BMW pada tahun 2005 dan sejak itu, pasukan terbabit dikenali sebagai BMW Sauber.

Dalam pada itu, Sauber turut mendedahkan terdapat beberapa pelabur yang berpotensi untuk membantu meneruskan impian mereka beraksi dalam F1 tahun depan.

Sementara itu, bekas juara dunia, Nelson Piquet yang juga bapa kepada pemandu Renault yang baru digugurkan, Nelson Piquet Jr turut dikaitkan sebagai indivi- du yang akan bekerjasama untuk menyelamatkan masa depan BMW Sauber pada perlumbaan tahun depan. - Agensi

No comments: