Friday, July 10, 2009

Raikkonen ubah angin





BEKAS juara dunia Formula Satu, Kimi Raikkonen mahu melupakan seketika prestasi hambarnya dalam kejuaraan dunia tahun ini dengan melepaskan geram tampil buat julung kali dalam kejuaraan rali dunia di tanah airnya sendiri pada Rali Finland hujung bulan ini.

Pelumba berusia 29 tahun itu baru-baru ini bertanding dalam tiga perlumbaan kecil di Finland dan Itali dan kini sudah mengesahkan untuk berlumba pada pusingan kesembilan Kejuaraan Rali Dunia (WRC).

Dia akan memandu kereta Fiat Abarth Grande Punto S2000 dengan bantuan jurupandu Kaj Lindstrom, bekas jurupandu juara dunia empat kali, Tommi Makinen.

Perlumbaan rali itu menarik minat 90 penyertaan, satu rekod bagi mana-mana siri WRC tahun ini. Namun adalah jelas kehadiran bintang Finland itu mampu menarik minat penonton menyaksikan perlumbaan pada 30 Julai ini.





Simon Long, bos syarikat promoter WRC, ISC berkata: “Saya sudah katakan sebelum ini WRC dibentuk menerusi wira-wira dan pelumba ikon - dan ia pasti menarik dengan kehadiran Kimi Raikkonen.


“Ia satu berita menakjubkan buat kejuaraan ini dan amat menarik sekali dia akan bertanding pada Rali Finland.”

Lindstrom berkata: “Ia memang selalunya perlumbaan rali yang hebat dan buat Kimi ia pastinya satu pengalaman besar kerana ini adalah kemunculannya buat julung kali. Ia adalah salah satu perlumbaan rali terpantas di dunia dan dua kali ganda jaraknya daripada perlumbaan seperti Rali Artik.

Pendahulu kejuaraan Mikko Hirvonen (58) mempunyai kelebihan satu mata di depan penyandang juara dunia, Sebastian Loeb (57).

Pemandu F1 itu mendapat kebenaran daripada pasukan Ferrari untuk berlumba pada perlumbaan rali itu. Dia akan menggunakan sepenuhnya empat minggu rehat antara Grand Prix Hungary dan Eropah untuk berlumba rali.

Raikkonen sebelum ini pernah bertanding dalam rali musim sejuk di atas salji awal tahun ini dan sebulan lalu dia kali pertama berlumba di atas jalanan apabila keretanya melanggar dinding kerana masalah teknikal.

Bos Ferrari, Stefano Domenicali sebelum ini berkata, pasukannya tidak pernah menghalang pemandu mereka membabitkan diri dalam perlumbaan lain.

“Ini adalah satu pendekatan tradisi kami terhadap pemandu kami,” katanya.

“Kami sering cuba mengambil pendekatan terbuka terhadap apa yang mereka lakukan. Saya anggap ia satu ujian tambahan menguji ketahanan Kimi,” katanya.

Raikkonen memang sudah lama berminat untuk berlumba rali dan pembabitan yang lebih serius menjadi agendanya apabila dia bersara daripada F1 nanti.

“Rali Finland pastinya bukan mudah,” kata Lindstrom. “Perlumbaan yang kami lalui sebelum ini adalah acara kecil, pusingan WRC selama tiga hari lebih panjang dan menyukarkan berbanding acara kecil itu.

“Satu perkara paling sukar buat Kimi adalan kepantasan acara ini. Rali Finland dan jalan yang digunakan adalah pantas, tidak seperti kami lakukan sebelum ini.

“Tapi, perlu diingati, lelaki ini adalah pemandu yang bagus. Dia amat berbakat dan saya pasti dia mampu melakukannya.”

No comments: